Accés intranet
Institut Català d'Ornitologia


Titular notícies
Dimecres 7 Novembre 2012
L’Institut Català d’Ornitologia anuncia la segona convocatòria de les proves d’accés a anellador auxiliar i expert de 2012, en les dates següents:

- dissabte 15 de desembre 2012, Can Jordà, Santa Susanna: PROVA D'ACCÉS A ANELLADOR EXPERT.

La prova d’accés a anellador expert consistirà d’una part pràctica que començarà a les 8:00 h i d’una part teòrica que tindrà lloc de 16:00 a 19:00 h. A la prova pràctica es valoraran especialment les habilitats relacionades amb el muntatge de xarxes japoneses, l’extracció dels ocells de les xarxes i la seva manipulació posterior. També s’avaluarà la presa de dades biomètriques i de muda. La prova teòrica consistirà en un qüestionari de preguntes sobre la pràctica de l’anellament, a més d’un apartat específic sobre datació i un altre sobre identificació. Telèfon de contacte 638 06 66 46. No està permesa la presència a les proves d’altres anelladors i persones que no s’examinin.

- dimarts 11 de desembre 2012, Museu de Ciències Naturals (Zoologia) de Barcelona: PROVA D'ACCÉS A ANELLADOR AUXILIAR.

La prova d'accés a anellador auxiliar tindrà lloc de 18:00 a 21:00 h. La prova és teòrica i consistirà en un qüestionari sobre la pràctica de l’anellament i d'un apartat específic sobre identificació.

En ambdues proves, es podran consultar els apunts, guies de camp i d’altres llibres similars sobre muda, datat i sexat d’ocells que cadascú cregui necessari. Aquest material, però, serà exclusivament d’ús particular i cada persona només podrà utilitzar el seu propi material de consulta.

Us recordem que per presentar-se a les proves d'accés a anellador cal haver lliurat abans a l'Oficina de l’ICO el full d’aval signat per dos anelladors experts i els fulls per anelladors en formació on es faci constar que s'han processat i extret de les xarxes un mínim de 500 ocells de 50 espècies diferents (per a l'expert) o 300 ocells de 30 espècies (per a l’auxiliar). Tots aquells que ja hagin fet alguna prova d’anellador expert prèviament i vulguin presentar-se a una nova convocatòria, hauran d’acreditar, mitjançant els fulls d’anelladors en formació, que han processat i extret de les xarxes un mínim de 250 ocells de 25 espècies diferents des de la data de l’última prova no superada. La data límit i improrrogable per lliurar aquests documents i fer efectius els drets d’examen (6 euros) és el dia 7 de desembre.

Dimecres 7 Novembre 2012
En aquest temps de crisi generalitzada, la cooperativa Tarpuna ha començat a impulsar una iniciativa d’Horts Socials a diferents espais del territori català. És a dir, transforma espais en desús en finques agrícoles, en el marc de l’agricultura ecològica, per donar oportunitats de formació, aprenentatge o llocs de treball a persones amb risc d’exclusió social i/o col·lectius amb necessitats d’inserció laboral.

Conjuntament amb l’Institut Català d’Ornitologia es vol estudiar quin impacte té sobre l’avifauna aquest canvi d’ús del sòl i com se succeeixen les poblacions i comunitats d’ocells en aquest procés de recuperació d’un espai agrícola.

Aquest estudi suposa una experiència única al nostre país per comprendre com aquesta activitat pot afectar, positivament o negativament, la biodiversitat d’aquests espais a nivell local, i aquesta informació és de gran interès davant la situació de davallada constant de les espècies relacionades amb els espais oberts (camps i pastures) a nivell de tot Europa.

El finançament d’aquest projecte es farà mitjançant un portal web de microfinançament col·lectiu (crowdfunding). A partir del web www.goteo.org es podrà consultar tota la informació sobre el projecte, així com també emetre un donatiu que ajudi a finançar el projecte. Cada participació econòmica serà recompensada amb un retorn per part del projecte, que en aquest cas pot anar des d’una visita a l’Hort Social per descobrir els valors ornitològics de la zona, un exemplar del recentment publicat Atles dels ocells de Catalunya a l’Hivern 2006-2009, passant per reconeixements personals i/o col·lectius, ja que es farà constar el teu nom o el logotip de la teva empresa a la publicació resultant del projecte i tota la seva difusió.

Tota la informació del projecte la trobareu a http://goteo.org/project/horts-socials-i-aus?lang=ca  des d’on també hi podeu participar! Cada esforç, petit o gran, compta!

Dimecres 7 Novembre 2012
L'European Bird Census Council (EBCC) anuncia la celebració del seu 19è congrés a Romania durant 2013. L'acte està organitzat conjuntament per la Universitat Babes-Bolyai, BirdLife Romania i el Grup Milvus. El congrés de l'EBCC se celebra cada tres anys i reuneix les persones involucrades en monitoratge d'aus, recerca i conservació a tot Europa. Els temes a tractar són variats, van des dels resultats dels nous programes de monitoratge d'ocells comuns, monitoratge d'aus aquàtiques i els atles, els estudis sobre les causes de canvis de les poblacions, la demografia o la distribució de les aus d'Europa, els estudis sobre l'eficàcia de les mesures de conservació i l'impacte de les polítiques governamentals, les noves tecnologies, mètodes o tècniques analítiques, l'ús d'aus com indicadors, i el desenvolupament de projectes de la ciència de la ciutadania.

El congrés tindrà lloc a Cluj, una de les ciutats més grans de Romania i capital de Transilvània, la regió històrica del país envoltat pels Carpats. Es pot arribar fàcilment a la ciutat pels vols directes des de diversos països europeus, però també en cotxe i en tren. La seu de la conferència és una escola de recent construcció que ofereix sales de conferències, allotjament i menjars en el mateix lloc. De banda del congrés, també es faran excursions a diversos llocs de la regió.

Per a més informació, visiteu la pàgina web www.ebcc2013.ro .Aquí podreu obtenir més informació sobre la localització de la conferència, els ponents plenaris, les dates del programa científic i excursions. Ja es poden enviar resums de les presentacions; el termini de recepció dels mateixos es tancarà a finals de gener de 2013.

Dimarts 30 Octubre 2012
En el context del Nou Atles dels Ocells d’Europa i del paper de la nostra entitat en el projecte, els dies 20-22 de març de 2013 es realitzarà una trobada internacional per avançar en l’elaboració d’atles ornitològics en països europeus on no hi ha molta experiència en la realització d'aquest tipus d’atles. La trobada rep el valuós suport del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i es realitzarà al Museu Blau, on es preveu que hi assisteixin representants de les entitats ornitològiques de bona part del continent.

Dimarts 30 Octubre 2012
L’European Bird Census Council (EBCC) ha decidit impulsar un segon atles dels ocells d’Europa (vegeu www.ebcc.info/new-atlas.html). El primer, publicat l’any 1997, ha representat una de les fites més destacades de l’ornitologia europea i una font de dades extraordinàriament valuosa per als científics. Aquest nou atles es construirà a partir dels atles o altres dades ornitològiques equivalents que es generin a nivell nacional entre 2013 i 2017, amb la idea de publicar els resultats el 2020.

Es tracta d’un projecte molt ambiciós que, tot i arribar en un moment de crisi generalitzada al continent europeu i amb uns recursos per ara força limitats, ja comença a caminar. Recentment, els membres del Atlas Steering Committee de l’EBCC han decidit que diferents organitzacions s’encarreguin de desenvolupar el projecte. L’ICO s'encarregarà de les qüestions metodològiques del projecte, mentre que la Societat Ornitològica Txeca actuarà de punt de contacte per als coordinadors nacionals. La nostra entitat, per tant, té un paper destacat en un projecte que s’estendrà des dels Urals fins a les illes Açores.

A mesura que es vagin definit els procediments d’obtenció de dades us anirem informant del paper i reponsabilitat que hi assumirem.

Feed RSS de notícies




Seu social de l'ICO
Nat- Museu de Ciències Naturals de Barcelona
Pl. Leonardo da Vinci, 4-5
08019 Barcelona
Dilluns, dimecres i dijous: 9:00h-17:00h.
Dimarts i divendres: 9:00h-15:00h.

 




Oficina tècnica de l'ICO
Girona 168, Esc.B, Entresol 5a,
08037 Barcelona
+ 34 93 458 78 93 (carrer Girona)
+ 34 93 256 59 91 (Museu Blau)
ico@ornitologia.org

 

 
 
 

Qui Som

 

Què fem

 

Què oferim

 

Participa

 

Activitats