

Més informació a: http://www.udg.edu/depca/Inici/Reculldactivitats/tabid/5169/p/37611/language
El passat 22 d’abril l’Atles dels ocells de Catalunya a l’hivern 2006-2009 va rebre el premi Prat de la Riba de la mà de l’Institut d’Estudis Catalans. Els seus editors consideren que aquest ha estat un reconeixement a la tasca de tots els voluntaris i fan donació del premi per a la actualització dels mapes a Catalunya i per l’Atles dels ocells nidificants d’Europa, els majors projectes d’atles que impulsa actualment l’ICO. Enguany es destinen 3.000 € a cobrir despeses d’expedicions voluntàries per cobrir regions poc o gens explorades, tant de Catalunya com d’Europa.
Expedicions a Catalunya 2014
Es creen 10 ajuts de 100 € cadascun per a realitzar treball
de camp a les zones menys prospectades de Catalunya, especialment al Pirineu i Prepirineu. El treball de camp requereix de dues visites (SOCC+prospecció quadrat).
Expedició a Turquia 2014
Es genera una bossa de 1.000 € per cobrir despeses d’una expedició voluntària a Turquia per cobrir quadrats aquesta primavera que s’organitzarà conjuntament amb la coordinació de l’Atles d’aquest país, seguint la seva metodologia.
Expedicions a Rússia 2014
Es cedeix una bossa de 1.000 € al Museu de Zoologia de Moscou per a seguir impulsant l’Atles d’ocells nidificants de la Rússia europea. Aquests diners es destinaran a donar suport a les expedicions que els nostres col·legues russos impulsen en els confins del nostre Atles dels ocells nidificants d’Europa.
Consulteu el web de l'ICO per més informació i instruccions per a sol·licitar els ajuts. Es poden sol·licitar fins l'11 de maig.

El Premi Prat de la Riba és un dels trenta-nou premis i borses d’estudi inclosos dins del LXXXIII Cartell de premis i de borses d’estudi, que es lliuraran el dimarts 22 d’abril, a les sis de la tarda, a la Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47, de Barcelona). Joandomènec Ros, president de l’IEC, serà l’encarregat d’obrir l’acte, i Jordi Porta, guanyador del Premi Catalunya de Sociologia, parlarà en nom dels premiats. La cloenda serà a càrrec d’Øivind Andersen, president de la Unió Acadèmica Internacional ―a què pertany l’IEC des de 1922― que també presidirà l’acte. Mitja hora abans de començar l’acte, a dos quarts de sis de la tarda, es farà una fotografia de tots els premiats al claustre de la Casa de Convalescència, seu de l’IEC.

Com sabeu, des d'aquest any el SOCC tindrà un paper rellevant en l'actualització dels mapes dels ocells nidificants de Catalunya. Les dades del SOCC contribuiran a obtenir aquests nous mapes, així com a l'Atlas de las aves en época reproductora en España i al nou Atles dels ocells nidificants d'Europa.
En aquest marc us fem una proposta molt senzilla: si durant el SOCC detecteu alguna evidència de reproducció podeu anotar el codi atles corresponent. Per exemple, una possibilitat és anotar a la fitxa de camp la màxima evidència de reproducció que s'observa, al costat de l'espècie, i tot seguit podeu entrar a ornitho.cat aquestes observacions amb el codi atles corresponent. Podeu veure el llistat de codis atles aquí.
Les dades del SOCC les heu d'enviar com cada any, i els que us animeu a apuntar les evidències de reproducció, a més, només cal que anoteu a ornitho.cat aquelles observacions que tenen codi atles. No us preocupeu perquè aquestes dades constin tant a la base de dades del SOCC com a ornitho.cat.
Aprofitem per donar la benvinguda als nous participants que s'incorporen aquesta primavera.
Que tingueu tots uns bons censos de primavera!
Martí Franch
socc@ornitologia.org
