Dimecres 24 Setembre 2014

El canvi més interessant respecte a 2013 però, fa referència a les llistes completes. Aquest setembre s’han entrat més del doble de llistes (un 115% més!) i les persones que han fet llistes s’ha incrementat també molt notablement (un 59% més respecte al 2013). De fet, el 80% de les dades entrades durant aquest mes de setembre formaven part de llistes completes, tot un rècord!
Recordeu que per participar a la Cursa Ornitho SWAROVSKI OPTIK, l'únic que cal fer és entrar llistes completes d'almenys 30 minuts de durada a ornitho.cat entre l'1 i el 27 de setembre, i inscriure's presencialment al Delta Birding Festival entre el 26 i el 28 de setembre. El premi pel guanyador serà un fabulós trípode i telescopi SWAROVSI d’altíssima gamma valorat en, ni més ni menys, que 4.500€.
Per que fer llistes completes?
Cada cop que algú entra observacions a ornitho.cat incrementa el valor de les seves pròpies dades i les del conjunt del projecte; quan les observacions que s’entren formen part d’una llista completa, el valor afegit d’aquestes dades és, a més, molt major. Veiem per que.
Quan entrem una dada casual o aïllada a ornitho.cat, només informem que hem vist una o diverses espècies en un determinat lloc i data. En canvi, quan entrem una llista completa indiquem TOTES les espècies que hem detectat en un determinat lloc, data i període de temps (per exemple, al patí de casa, un diumenge de 8 a 9 del matí). La diferència pot semblar subtil, però és molt important: 1) les llistes completes ens indiquen TAMBÉ quines espècies NO s’han detectat, les dades casuals no; i 2) les llistes completes ens aportem informació sobre l’esforç dedicat a fer les observacions (el temps d’observació), les dades casuals no.
Les teves dades casuals sempre seran molt benvingudes, però si vols donar encara més valor a les teves observacions, t’animem a que facis llistes completes tan sovint com puguis. Suposa una mica més d’esforç, però aportaràs moltíssima més informació i facilitaràs el futur anàlisi de les dades en benefici dels propis ocells.
Dimecres 10 Setembre 2014

Hem volgut comparar les dades d'ús d'Ornitho respecte als mateixos dies de l'any passat i les xifres indiquen un increment potent del nombre d'observacions, però mostren també un increment encara més espectacular d'entrada de llistes completes.
El nombre d'observacions de la mateixa setmana ha passat de més de 6.400 l'any passat a més de 8.500 enguany, amb un increment superior al 30%, cosa que indica que hi ha molta més activitat.
Però l'espectacularitat arriba quan veiem la qualitat d'aquestes observacions perquè veiem que hi ha un increment del 61% d'observadors fent llistes completes i un increment de les llistes completes en nombres absoluts que és, ni més ni menys, del 92%. Gairebé el doble!
Podríem denominar-ho "l'Efecte Cursa"? Segur que sí i això també indica que la competència serà dura i que no heu d'afluixar la marxa per tenir un major nombre d'opcions al premi.
Ja has fet la teva llista completa d'avui?
www.ornitho.cat
Dimecres 10 Setembre 2014

El primer sponsor és Tratamiento Natural del Agua (http://www.aguanatural.com), empresa capdavantera en el tractament d'aigua sense productes químics, amb un plantejament sostenible i respectuós amb el medi ambient.
Moltes gràcies!
Vegeu la notícia a http://www.ornitho.cat/index.php?m_id=1164&a=N108#FN108
Dimecres 10 Setembre 2014

L'ICO organitzarà tres sortides guiades gratuïtes d'una hora i mitja de durada pels volts del recinte de MónNatura Delta, en les que s'ensenyaran els aspectes més bàsics de la identificació d'ocells, tot fent un tastet de què és això d'observar ocells i per què ens agrada tant a alguns. L'indret, la llacuna de la Tancada, les salines i la platja, són llocs excel·lents per iniciar-se en la identificació d'aus aquàtiques.
Les sortides es faran en aquests horaris:
Dissabte 27 a les 9 i a les 17:30
Diumenge 28 a les 9h
Aquestes sortides són gratuïtes, estan limitades a 15 persones i tenen prioritat per a aquells que hagin comprat l'entrada anticipadament a la web i s'hagin inscrit a la sortida a la web de l'ICO en aquest enllaç www.ornitologia.org. És necessari indicar la referència del número de ticket que apareix en el comprovant de compra.
En definitiva, ets principiant i vols que un ornitòleg expert t'ajudi a començar? Aquesta és la teva oportunitat!
* la sortida és completament gratuïta però l'ICO, com a ONG ambiental amb recursos limitats, agraeix les donacions que vulguin fer els participants en el mateix stand del Festival.
Dimecres 10 Setembre 2014

Des del 2012 estem recollint informació per a la elaboració de l'Atles dels Ocells Nidificants de Barcelona, un procés que ja està finalitzant després de les campanyes de camp de les darreres primaveres.
Tot i així ens cal un esforç adicional en la detecció d'una de les espècies més dificils d'identificar: el falciot pàl·lid. Per aquest motiu, us animem a participar en un cens col·lectiu del falciot pàl·lid a la ciutat de Barcelona aprofitant la seva tendència a realitzar una segona posta entre els mesos de juliol i octubre.
El mecanisme de participació serà molt senzill: cal passejar durant una hora per un quadrat UTM 1x1 de la ciutat de Barcelona entre el 12 i el 30 de setembre a darrera hora de la tarda (entre les 18:00 i les 19:30 preferentment) que és l'horari de màxima activitat de l'espècie al voltant dels nius. Durant el passeig cal buscar falciots que presentin indicis de cria i anotar la seva localització exacta. Considerant que en aquestes dates el falciot negre mostra un caràcter exclusivament migrador i que el ballester és fàcilment distingible del falciot pàl·lid, el cens és accessible a qualsevol persona amb un mínim de capacitat d'observació. Tot i així, per ajudar-vos hem preparat un document senzill que us permetrà identificar correctament l'espècie que podreu trobar seguint aquest enllaç.
Si voleu participar, envieu un correu amb les vostres dades, indicant a quina zona us aniria millor fer el cens a atles.bcn@ornitologia.org
