Accés intranet
Institut Català d'Ornitologia


Titular notícies
Dimecres 23 Març 2016
La proposta final de Reglament Intern ja està disponible al web de l'associació i es pot descarregar des d'aquest enllaç. En aquest moment s'obre un termini de presentació d’esmenes de 30 dies de durada. Les esmenes, un cop acabat aquest termini, es faran públiques al web i s’obrirà un nou termini de 15 dies per fer contraesmenes. El dia de l’Assemblea General, s’hauran de votar les esmenes i contraesmenes trameses pels socis i aprovar, si s’escau, el redactat definitiu del nou Reglament Intern.

Dimecres 23 Març 2016
Qué és millor, dir ocell o au? Respon el TERMCAT.
 
El català disposa de dues denominacions sinònimes, ocells i aus, per a fer referència a la classe d’animals vertebrats que en llatí es denomina Aves. La coexistència d’aquestes dues formes, però, ha produït de vegades una certa confusió, especialment quan se les ha volgut comparar amb les denominacions castellanes pájaro i ave.
 
En castellà, s’utilitza aves per a designar totes les espècies de la classe, mentre que pájaros es reserva per a fer referència exclusivament als ocells petits. Per mimetisme, en català s’ha adoptat sovint aquesta mateixa norma de distribució semàntica exclusivament pròpia del castellà, és a dir, s’ha tendit a preferir aus per a fer referència a la classe de vertebrats i a les espècies que l’integren, i a rebutjar, indegudament, l’ús de la forma ocells com a designació general o dels ocells grossos.

En altres llengües, com ara l’anglès o el francès, no es produeix aquesta vacil·lació, atès que tenen una única denominació genèrica —birds i oiseaux, respectivament— per a fer referència a aquesta classe de vertebrats.

Per tradició, i d’acord amb la prioritat establerta pel diccionari normatiu català, la denominació ocell s’ha de considerar la preferent en tots els casos, mentre que au es reserva com una forma secundària. En general, doncs, i sobretot en contextos d’especialitat, utilitzarem la denominació ocell com a genèric de qualsevol espècie, petita o grossa, de la classe ocells.

En el llenguatge comú, cal tenir en compte també l’existència de variants lingüístiques, com ara aucell, pròpia de Mallorca i d’algunes zones de Catalunya; pardal, usada al País Valencià, Eivissa i l’Alguer com a genèric, fins i tot per a designar els ocells més grossos; o moixó, usada ocasionalment per a designar els ocells més petits, i, en algunes contrades, també com a denominació general, encara que no se sol aplicar a les espècies més grosses.
 
http://www.termcat.cat/ca/Comentaris_Terminologics/Consultes_Terminologiques/267/

Dimecres 23 Març 2016
Maig 2016

Full d’inscripció: https://goo.gl/bNJbrp

Quan?: 23 al 27 de maig de 2016.

On?: Al centre d’investigacions de CIRCE, en Pelayo, en el Parque Natural del Estrecho de Gibraltar (a 8 km de Tarifa).

Més informació: CURSOS@CIRCE.INFO o al tf 605998195

Dimecres 23 Març 2016
Els participants aprendran les últimes tècniques per fer estudis ecològics i migratoris amb espècies silvestres. Aprendràs a utilitzar equips de telemetria, instal·lar emissores, fer arnesos per a geolocalitzadors...
 
21-22 de maig, Albacete
 
http://www.ambientea.com/#!curso-dataloggers-seguimiento-aves/csxq
 
Més informació: www.ambientea.com /sergio@ambientea.com / 626212136

Dimecres 23 Març 2016
Com ja ve sent habitual en els darrers anys, la SOM (Societat Ornitològica de Menorca) organitza una campanya d’anellament durant la migració primaveral, emmarcada al projecte Piccole Isole. El lloc on es durà a terme serà l’illa de l’Aire, una estació que està operativa a la primavera des de l’any 1993. Les dates de la campanya seran des del 27 de març fins al 15 de maig.

Aquesta campanya comptarà amb la presència d’un anellador expert, que és el responsable de l’estació, dels anellaments i en resum de tota la feina que es desenvolupa al voltant d’aquesta campanya.

Com s’ha vingut fent des de l’inici del projecte la SOM ofereix la possibilitat de participar com a voluntari en aquestes campanyes. La presència d’anelladors, auxiliars i ajudants voluntaris en general és bàsica per a poder dur a terme aquest projecte. La manca de finançament fa que no es pugui oferir la manutenció gratuïta ni tampoc els trasllats a l’illot. Les condicions habituals que oferíem en el passat no les puguem repetir i haurem de demanar també una col·laboració econòmica per cobrir les despeses de cadascú. En concret TOTS els participants (anelladors locals i col·laboradors) hauran de pagar 10 € diaris per poder fer front a les despeses de manutenció i trasllats a l’illot.

Durant les darreres campanyes s’han anellat a l’illa de l’Aire una mitjana de 3000 ocells per any, destacant sempre algunes captures d’espècies rares. També són interessants les poblacions d’altres espècies que nidifiquen a l’illot. Durant la campanya aprofitem per fer un seguiment de les mateixes.

Podeu fer-vos una idea del que és l’illa clicant el següent enllaç un vídeo fet durant l’estada d’un col·laborador: http://www.youtube.com/watch?v=vSG5ZPB-9ts&feature=youtu.be

També podeu veure alguna memòria de resultats en la web: www.menorcasom.org

El calendari per apuntar-se ja està obert, podeu demanar més informació o confirmar estades al telèfon 617.750.741 (Raül) o al correu electrònic raulescandell@gmail.com

Feed RSS de notícies




Seu social de l'ICO
Nat- Museu de Ciències Naturals de Barcelona
Pl. Leonardo da Vinci, 4-5
08019 Barcelona
Dilluns, dimecres i dijous: 9:00h-17:00h.
Dimarts i divendres: 9:00h-15:00h.

 




Oficina tècnica de l'ICO
Girona 168, Esc.B, Entresol 5a,
08037 Barcelona
+ 34 93 458 78 93 (carrer Girona)
+ 34 93 256 59 91 (Museu Blau)
ico@ornitologia.org

 

 
 
 

Qui Som

 

Què fem

 

Què oferim

 

Participa

 

Activitats